Image-map Om mig Startsidan Länkar Sponsorer Bilder

måndag 21 september 2009

Hammarby Hill XC!

Ja då var årets sista MTB tävling körd för mig, Hammarby Hill XC! Jag är riktigt trött på folk som hela tiden klagar på att det är för dyrt att tävla eller att det är för mycket grusvägar eller att det är på slutet av sesången. Vi alla cyklar för att cyklingen ska bli större så se då till att sluta klaga så ofta och kom och cykla när det blir tävlingar, vi vill ju inte krypa den redan lilla sporten som vi alla älskar. Jag måste säga att Hammarby Hill XC var ett väldigt speciellt lopp och ett väldigt bra lopp. Rätta mig om jag har fel nu! Berätta för mig var det finns ett sådant centralt lopp som detta? som samtidigt som vi XC sveton kör runt i skogen och motsionererna för känna hur fort det kan gå? eller att det samtidigt arrangerar en riktigt bra dirt tävling på måla platsen, eller att det finns en stor pryl och utställnings marknad på plats, till och med så kunde DHkillarna köra i backen samtidigt, man kan inte få in så mycket mer cykling på samma ställe. Och jag vet även att Hans Mård och dom andra i OK Ravinen har stora planer så g, så nästa år så se då till att köra detta lopp och låt det bli en av slutets sista lopp, det kommer bli en grymupplevelse vill jag lova.

Så nu till min tävling, och jag måste få skryta lite faktiskt, som ni vet så rullade jag in på en fjärde plats i Elit klassen som tyvärr inte var så stor, men en topp placering är alltid en topp placeringDet jag är mest nöjd med var att jag vara bara 19 minuter efter Lars och bara 14 minuter efter Fredrik (Seglar) för mig så är det riktigt bra, och jag vet att både Lars och Fredrik inte höll igen på krafterna. S nu har jag fått betalt för den hårda träningen jag kört, och snabbare kommer jag bli till nästa sesång. Nu är jag hemma i Rättvik för att vila upp mig ett tag och ska inte cykla på en vecka, fast jag är sjukt cykel sugen nu när jag kom upp hit.


11 kommentarer:

angelica sa...

det är ju obligatoriskt att köra några varv i stenlandet, och upp å vända i slalombacken minst en gång när man är hemma!

Pontus sa...

Ja jag vet, men nu måste jag vila har Isak sagt.

Jonas l sa...

ärligt talat Pontus, hur mycket fick du personligen betala för tävlingen då? Är ju lite skillnad på om man har en klubb eller ett team som betalar hela eller delar av anmälningsavgiften.

Lät som det gick riktigt bra annars, kul. Ni kommer inte ner och kör Vista Mountain den 3e oktober? Lite mer konkurrens i elitklassen då

Pontus sa...

Om alla klubbar skulle ta 50kr i startavgift skulle klubbarna inte kunna betala ut någon startavgift alls. Som Öijer skrev någonstans så kostar det ganska mycket att anordna en stor tävling. Kommer tyvärr inte köra Vista.

Clive sa...

Att ordna en tävling i stockholm kostar mycket! Visste ni att stockholm stad vill ha betalt per meter reklam ut på banan! Det är sjukt tycker jag!
Ev. intäkt från sponsorer går till att betala reklam!!!
Haaaalllllloooo!!!
Idrott / tävlingar är bra och ska inte straffas.....

Mvh
Den arga gubben!

Jonas l sa...

Visst, tävlingar kan vara dyra. Jag lär betala en 600NOK för att få köra Grenserittet nästa år t.ex. och jag kan klaga på den kostnaden om jag vill eftersom jag är en av de som behöver betala så mycket. Men i år när jag inte behövde betala den avgiften så har jag inte kunnat klaga på andra som tyckt det varit för dyrt. Var det jag menade, behöver man betala själv så har man rätt att klaga men betalar någon annan åt en så känns det konstigt att klaga på andra som inte betalar.

Clive:Låter ju sjukt, håller med dig och tycker idrott/tävlingar borde gynnas istället.

Anonym sa...

Det är lite skillnad att som elitåkare betala för att köra en stor cup med prispengar. HHXC är ju för sjutton ett motionslopp utan prispengar. Sluta gnäll på att folk inte kommer dit, speciellt som jag misstänker att du inte betalt din startavgift ur egen ficka. Man har inget ansvar som tävlingscyklist att köra alla tävlingar. Det är ett ansvar en arbetsgivare ställer på sina anställda. De få cyklisterna som tävlar på elitnivå i sverige måste självklart prioritera vilka av de dyrare tävlingarna de ska köra.

Isak sa...

Jag håller med Pumpen. Som elitcyklist tycker jag att man har ett ansvar för sporten oxå, vid HHXC fanns ju möjligheten att visa upp sig inför en rad olika typer av cykelintresserade. Självklart skulle fler bli intresserade av XC om tävlingen bjöd på fler bra åkare och hårdare konkurrens. De killar som åker dit för dirt-grejerna kanske tar sig ut i skogen och ser hur fort de allra snabbaste kör i skogen, och på så vis kanske de själva blir sugna och börjar köra. Vips så får man då fler potentiella talanger in i sporten, vilket höjer sportens status och därmed i förlängningen prispengarna i de lopp som arrangeras. Fler utövare=högre status=större sponsorintresse=högre prispengar. Alternativt kan man ju sitta hemma och vara butter och snål och vänta på att någon annan tar tag i det, och sen haka på när det är uppstyrt...

Jonas l sa...

Isak: Vem bestämmer vem som är elitcyklist och inte? Finns det någon indelning för de? Jag har elitlicens, kör i elitklass ibland men inte är jag väl någon elitcyklist för de eller?

Isak sa...

Jonas: ja, vart indelningen går är ju svårt att säga, vem som helst får ju lösa elitlicens så licensen går ju inte att utgå ifrån. Men om man tittar på dem som brukar placera sig i topp i Sverige på XC och LL så var det ju inte många som deltog, inte heller på XC´t i Falun förra söndagen. Lite trist med tanke på att HHXC har potential att bli Sveriges största mountainbikerace (borträknat långloppen så är det ju redan det). Anmälningsavgiften är ju ett aber, men tyvärr kommer man inte runt det. Men jag anser att man är väldigt snett ute om man tycker att endast de som betalar för sin start har rätt till en åsikt, och resten ska hålla käft...

Micke sa...

Normalt när man har en produkt att sälja så brukar man marknadsföra den. Om målgruppen tycker att produkten dels är ointressant och dyr kan man inte räkna med många köpare. Nu är ju inte elitcyklister målgruppen för HHXC, så jag förstår inte varför dessa ska känna ansvar för att köra tävlingen då tävlingen inte är gjord/avsedd/prioriterad/ämnad för dessa i första hand. Uppenbarligen passade produkten målgruppen och alla motionärer fick en trevlig dag.

Om organisationen hade velat ha elitcyklister på startlinjen får de som andra tävlingar "betala" för det antingen genom att vara med i en prioriterad cup, ha prispengar, lägga ner energi på att bjuda in cyklister eller enkelt marknadsföra tävlingen till dessa.

Att skälla på oss cyklister för att vi inte körde är ett steg åt helt fel håll. Att vi som tävlar på elitnivå bör vara med för att bevara eller marknadsföra sporten kan jag hålla med om, och faktiskt är ju även en ickestart ett sätt att marknadsföra och bevara sporten i det avseendet. Var och en får marknadsföra på sitt sätt. När du tagit dig över 500-startertröskeln kommer du nog också se saken i ett annat ljus Pumpen.